De olika rollerna.

Sedan 2016 har jag skrivit på den här bloggen, med oregelbunden frekvens. Ofta med tankar och reflektioner på företagandet, konstnärsskapet och livet i stort. Som mest aktiv har jag varit när jag behövde ta mig igenom något svårt och utmanande. 

För mig har det varit ett stöd att skriva ner tankar och reflektioner. I ett format som är mer än en vanlig dagbok. En vetskap om att någon mer än jag läser. En förhoppning.

Spretigt ibland och med vitt skilda ämnen. Men det blir nog så när man som egenföretagare får ta sig an alla olika roller i företaget. Vissa är lätta och luftiga, andra så svåra. Och så är det ju precis det jag tycker är roligt. Det finns en rastlös del av mig, som vill hitta nytt hela tiden. Nya vägar och tankar och nya idéer. Då är de olika rollerna som kreatör, marknadschef, VD och inte minst säljare, givande att snabbt skifta mellan. 

Jag gillar verkligen rollen som säljare. Den har växt på mig - från något jobbigt och ansträngt till spännande och viktigt. Tiden för säljfasen är ju där mitt kreativa arbete är färdigt. Och skiftet består i att få någon annan att ta över. Som gör att jag kan starta upp nya skapelser och budskap. 

Men så svårt det är att vara den där säljaren ibland. Att höra sin egen röst och ständigt värdera om den är ärlig, eller bara ekonomiskt pressad. Jag får påminna mig om att det är nödvändigt med säljet om jag skall lyckas nå ut med konsten och budskapet. Om jag skall kunna bidra med något mer framåt, som förhoppningsvis adderar värde till någon annan. Som någon vill köpa.

Jag måste tro på att vi som arbetar inom kultur och konst, kan leva på vårt arbete. Att det är något som samhället faktiskt behöver. Som är värt att betala för. Som ger någon ett nytt perspektiv, som fogar oss samman som människor. Som ger igenkänning. Ett samtal mellan två personer som sätter ord på det man själv inte visste att man gick och bar på. Inombords. 

Jag känner hursomhelst ett skifte i mitt sälj. I bakvattnet av pandemin. Ett skifte från det kommersiella kom-och-köp till ett mer traditionellt skapande - med ett budskap och en berättelse. Sannolikt kommer jag behöva fortsätta sälja kommersiellt. En förutsättning för att kunna fortsätta skapa. Men det blir nog lite förändring på det planet också. 

Så att det bättre passar mig.

Malin Årsbog